Kursmeny

Jeg har blitt spurt om å lage en MENY over det jeg kan bidra med. Da må jeg bare velge noe 🙂 for det er MYE jeg kan bidra med. Dette er bare en liste, dere kan sette sammen og tilføre det dere selv ønsker. OG dere kan velge fra andre sider på denne bloggen.

* Klassromsledelse og sosiale medier
Vi har fått en utfordring – og muligheter – i de sosiale medier. Internett har i mange år vært spennede for våre elever men da de sosiale mediene med Facebook i spissen kom «forsvant» veldig mange i timene. Hvordan håndtere PC i timen? Hvordan gi prøver? Hvordan gi oppgaver? Finnes det noen trylleformel som gjør skolearbeid mer interesant enn Facebook? ;-D

* Personvern og rettigheter
Med Facebook og andre sosiale medier har vi fått en ukultur blant befolkningen. Vi har fått muligheten til å produsere uhemmet med materiale. Publiseringen har fått uante konsekvenser for hele samfunnet. Det som ikke er lov har blitt en sedvane! Publisering av bilder, kopiering av andres verk osv florerer som aldri før. Kan dere reglene?

* Hva menes så med digital kompetanse?
Elever og lærere skal kunne bruke datamaskiner i alle fag. Digital kompetanse stikker dypere enn at man kan bruke en håndfull dataprogrammer og søke på nett. Det krever at man kan lese og forstå digitale (sammensatte) tekster, og å kunne forfatte digitale tekster selv. Eleven må kunne beherske de kjente genrer og formater, men også kunne være kreativ og skape nye former. For å beherske digitale sammensatte tekster trenger eleven og læreren en forståelse av hvordan teksttypene oppfører seg i digital form. Som tidligere skal vi lære elevene informasjonskompetanse: men i en ny form. Vi skal ikke lenger lære elevene å lete etter en bok i bibliotekets kartotek, vi skal lære dem bibsys, søke på Googlekildekritikkkildehenvisning, bearbeide informasjon, tilrettelegge informasjon, kollaborativ publisering og publisering i mange kanaler.

* Blogg

Hva er en blogg? Les her. Blogg sjangeren. Hvilke muligheter har vi?

Mange ønsker å bruke blogg i undervisningen. Hva bør man tenke på? Skal bloggen brukes hele året? Mappemetodikk?

Det finnes forskjellige leverandører av blogg. Jeg har brukt wordpress.com. Mens mange elever liker blogg.no. Blogg.no er norsk og er relativ enkel i bruk. WordPress er avansert og et svært godt og proffesjonelt verktøy.

* Veggavis/Kunnskapsbase/Wiki

Alle kjenner Wikipedia.no. Verktøyet som denne er bygd opp av er en Wiki. Vi kan selv lage wikier i skolen og det er mye brukt rundt om i verden. Mitt valg har landet på

http://www.wikispaces.com/ men det finnes mange andre å velge i.

Denne har jeg kalt veggavis. Det er fordi vi har lang tradisjon i skolen med veggavis.

Forskjellen på blogg og wiki er at blogg er personlig og wiki er mye brukt som samabeidsverktøy. Elevene kan sammen lage en wiki og fylle denne med informasjon.

* Microblogging – informasjon om dagsaktuelle tema

http://twitter.com /

http://hashtags.no/  søkeord i Twitter

Twitter er mye brukt blant journalister. Dette er nesten å regnes som «politiradioen» deres 🙂 her henter de informasjon og deler de informasjon. Det er nesten umulig å være journalist i dag uten å være på sosiale medier. Mange store saker den siste tiden har vist hvor viktig denne informasjonskanalen er.

Å bruke Twitter i skolearbeid er spennende. I fag som trenger dagsaktuelle saker er Twitter en gullgruve!

* Nye spennende Web2.0 verktøy

Det finnes mange morsomme små programmer ute på nett som er spennende i undervisningen. En gjennomgang av disse kan gi inspirasjon og motivasjon 🙂

http://prezi.com / presentasjonsverktøy

http://www.mindomo.com/ tankekart

http://www.dipity.com/ / tidslinje

http://delicious.com / favoritter

Legg igjen en kommentar