Informasjonskompetanse

«Evnen til å vite når du behøver informasjon, hva slags informasjon du trenger og hvordan du skal finne, vurdere og bruke informasjonen på en effektiv måte.» Definisjon hentet fra VIKO.

Denne kompetanser er ikke medfødt. Definisjonen er den samme som før men nå har den tatt en ny form. For å beherske digitale sammensatte tekster trenger eleven og læreren en forståelse av hvordan teksttypene oppfører seg i digital form. «Elevene kan ikke google en gang!» er et mantra som fremføres på utallige personalrom rundt om det ganske land – om noen drister seg til å si at elevene er så flinke på datamaskinen. Men å google er ikke det samme som å være flink på data! Det er ingen teknisk ferdighet – det er informasjonskompetanse. Viten om hvordan du skal søke informasjon. Å kunne google innebærer å kunne synnonymer, sette sammen søke ord i en god kombinasjon, kunne bruke hjelpe tegn som + – osv. Dette må læres.

Som tidligere skal vi lære elevene informasjonskompetanse: men i en ny form. Vi skal ikke lenger lære elevene å lete etter en bok i bibliotekets kartotek, vi skal lære dem bibsys, søke på Googlekildekritikkkildehenvisning, bearbeide informasjon, tilrettelegge informasjon, kollaborativ publisering og publisering i mange kanaler.

Informasjonskompetanse innebærer at eleven kan:
  • Definere sine informasjonsbehov
  • Vite hvor og hvordan man finner relevant informasjon
  • Kritisk vurdere og velge ut informasjon
  • Bearbeide den kreativt og gjøre den til sin nye kunnskap
  • Bruke den effektivt på en etisk forsvarlig måte
  • Presentere informasjonen ved hjelp av ulike medier

Høgskolen i Harstads prosjekt: Utvikle studentenes Informasjonskompetanse.

Legg igjen en kommentar