Hvordan bruke Facebook i klasserommet

Klasserom på Facebook?

Du kan finne egne lærersider på Facebook. Og du kan laste ned en brukermanual (engelsk pdf) her. Facebook tilbyr verktøy som hjelper deg til å holde deg sikker når du bruker sidene. Du finner også andre sikkerhetsressurser her som kan hjelpe deg uansett når og hvordan du bruker Internett her.

Facebook er infrastrukturen til elevene – de har en «always-on» læringsstil.  Oppvokst i «always-on» verden har elever i dag ulike forventninger og læringsstiler enn tidligere generasjoner. Den allestedsnærværende bruken av sosiale og mobile teknologier gir tenåringer en enestående mulighet til å bruke verktøy som Facebook til å lage selvorganiserende læringssamfunn eller Personal Learning Networks (PLN).

http://www.good.is/post/should-teachers-friend-their-students/

Viktig å vite!

  • Du må være 13 år for å være medlem på Facebook.
  • Når du først setter opp en Facebook-konto, vil du få standardinnstillingene for personvern. Disse innstillingene er forskjellige for voksne og for de som er under 18 år. Unge under 18 år er ikke søkbare i søkemotorer som for eksempel Google.
  • «Alle»-innstillingen fungerer forskjellig for de under 18 år, enn det de gjør for voksne. Når de som er under 18 år setter innstillingene for bilder eller statusoppdateringer skal være synlige for «Alle», vil informasjonen kun være synlig for deres venner, venner av venner, og nettverket deres, ikke «alle» som har tilgang til Facebook – som vil inntre når de fyller 18 år.
  • Facebooks retningslinjer slår fast at folk som registrerer seg må bruke virkelige navn.
  • «Rapporter misbruk»-knappene er plassert på nesten hver side av Facebook.
  • Facebook ønsker å gi alle kontroll over deres eget privatliv. Dette bidrar til å skape et online miljø der lærere, foreldre og elever kan koble seg til og dele trygt. Selskapet ønsker at du leser gjennom personvern innstillinger (www.facebook.com/settings/?tab=privacy)

Viktige ord og uttrykk på Facebook:

«Home» – Dette er din egen nyhetsstrøm (News Feed), oppdateringer fra venner, grupper og sider du er tilknyttet.
«Profil» – Dette er din nettside som viser ditt bilde og den informasjonen du har lagt ut om deg selv.
«Grupper» – Dette er et godt verktøy for prosjekter og fag. Grupper kan være lukket, åpent eller privat.
«Sider» – Dette er brukt av merker og kjendiser – dette er en formell side med andre muligheter enn grupper. Facebook oppfordrer lærere til å opprette en side for sin skole,  fagside eller klassens egen side.

Bli venn med eleven?

De fleste lærere ønsker ikke at elevene får tilgang til deres profil. Hvorfor? Fordi din profil kan ha mye personlig informasjon om deg, inkludert bilder lagt ut av andre mennesker (som din lillesøster i Oslo). Av samme grunn ønsker ikke de fleste lærere å bla gjennom profilene til sine elever. (Mer på www.FacebookForEducators.org.)

Du trenger ikke å være «venn» med elevene (eller si «ja» til venneforespørsler fra dem) for å samhandle på Facebook. I stedet oppfordrer Facebook lærerne til å sette opp Facebook-grupper og Facebook-sider. Når et gruppemedlem poster noe i gruppen, for eksempel en lenke til en artikkel, vil andre medlemmer få en Facebook-melding om denne oppdateringen. For eksempel vil du som lærer kunne legge inn et spørsmål til en klasse i en prosjektgruppe. Alle elevene dine som er medlemmer ville da bli varslet. De fleste elevene bruker allerede en Facebook-applikasjon på mobiltelefonen slik at de blir varslet mens de er utenofor skolestua. Dette gjør kommunikasjonen unik. Ingen andre applikasjoner som jeg vet om har denne funksjonen.

Litt mer om sider:

Sidene hos Facebook er separate enheter som står alene og har ikke link til den personlige profilen til den personen som  opprettet dem. Med mindre de har “likt” den siden, noe en lærer bør gjøre i sin egen klasse 🙂 Derfor bør læreren tenke over hvordan dennes profil er stilt inn.

På Facebook-sider kan dere dele relevante lenker, avisartikler, online video, eller RSS-feeds fra klassen blogg eller skolens hjemmeside. Facebook-Sider har også samarbeidsfunksjoner som notater (disse er som blogginnlegg) og kommentarer. På den ene siden, kan du lage en Side for din klasse. På den annen side, kan du la elever «like» en side som andre har skapt. «Liker» du en Facebook-Side tegner du deg på den sidens nyhetsmeldinger. For eksempel, hvis du «liker» en side laget av NASA, vil du få alle oppdateringer fra NASA -Siden, levert til din nyhetsstrøm. Nettopp på grunn av denne nyhetsstrømmen er det ikke mulighet til å sende e-post eller meldinger til alle elevene. Men du kan sende oppdateringer til dem som vises i oppdateringsdelen av deres innboks. Sider kan søkes opp via søkemotorer.

Sider kan ha Facebook-applikasjoner. Litt usikker på hvilke applikasjoner som kan være brukendes …. men det er jeg sikker på at andre kan kommentere 🙂

Det som er veldig kjekt er at Facebook Sider kan “like” andre Facebook Sider. Det betyr at du som lærer kan ta identiteten til din egen klasseside og like relevante sider på Facebook. Disse vil du kunne legge som «favoritter» på klassesiden din. Da har elevene og du lett tilgang til viktige andre sider.

Litt om grupper:

Grupper er ikke allment tilgjengelige,  brukere må være logget inn for å søke etter dem det betyr at de ikke er søkemotor eksponert. Disse er ypperlige til å ha til fag og gruppearbeid. Elever er vant til å forholde seg til grupper og de har mest sannsynlig allerede en gruppe for klassen. Dette er kollokviegruppa i nytt format.

Grupper gir mer kontroll over hvem som kan delta. Sider «Liker» du men grupper må du «melde deg inn i». Det betyr at man kan invitere og man kan være «åpen», «lukket» eller «hemmelig». Her ser du en lukket gruppe – som vises for alle men du kan ikke delta før du har blitt godtatt.

Nye innlegg skrevet i en gruppe kommer opp i nyhetsoppdateringen til sine medlemmer. Alle kan lage en gruppe og grupper kobles direkte til den/de som administrerer dem, slik enhver aktivitet som oppstår på disse nettstedene speiles direkte tilbake på, og lenker til, den personens personlige side. Meldinger kan sendes direkte til alle medlemmer av gruppen. Dette er en stor fordel i skolesammenheng. Grupper med færre enn 5000 medlemmer kan sende ut e-postmeldinger. Facebook-applikasjoner blir ikke støttet i grupper. RSS-feeds kan ikke importeres inn i en Facebook grupper. Det er heller ikke statistikk eller beregninger tilgjengelige for Facebook Grupper som du kan få på Sider. Du kan lage Gruppearrangement for gruppen. Det betyr at du kan lage en oppgave i et fag og det er jo strålende nyheter for en lærer.

Les mer om Sider og Grupper her: http://www.medieutvikler.no/2010/10/facebook-sider-vs-grupper/

Her ser du alle oppdateringene jeg får melding om når jeg er på «home». Gir meg god oversikt over hva jeg IKKE har fulgt med på i det siste. Hva som har vært i min «nyhetsstrøm».

Mobbing / digital mobbing

Tips for læreren kan være å skape klasserom-scenarier hvor de kan ha diskusjoner om hva som er og ikke er hensiktsmessig atferd på nettet med sine medelever. En av de viktigste tingene elevene bør lære er å rapportere mobbing, krenkende eller upassende kommentarer.

I dagens verden er online mobbing ofte en refleksjon av hva som skjer offline. Fordi online mobbing skjer raskere og har lenger rekkevidde, krever det raskere handling fra lærere og medelever, for å hindre eller i det minste redusere problemet.

I mars 2010 sluttet Facebook ansatte og andre president Barack Obama og førstedame Michelle Obama i Det hvite hus for å diskutere hvordan lærere, foreldre og medlemmer av lokalsamfunnet kan arbeide sammen for å forebygge mobbing. Du kan se en melding fra president Obama om å forebygge mobbing på Facebook.com / StopBullying.gov eller Facebook.com / fbSafety.
Du skal gjøre det klart for elevene at det de legger ut på nettet er sporbart, det er ikke så anonym som de kanskje tror. I noen tilfeller kan online-tjenester og internettleverandører være nødt til å oppgi identitet til /informasjon om personer til myndighetene. Disse sporene kan brukes som bevis mot elevene, om de er involvert i nettmobbing.

Pedagogiske tips:

– du kan fortsette en diskusjon som startet i klasserommet på veggen i gruppa eller på siden.

– det er Sider på Facebook opprettet av Pulitzer Prize-vinnende journalister, politikere, museer, og National Geographic Society og tusenvis mer at elevene kan «like» for å få relevant innhold levert til deres nyhetsstrøm.

– elevene kan legge ut sine filmer på YouTube eller fremføringer på SlideShare og «embedde» legge dem ut på Facebook.

– elevene kan bruke chat og video-chat som «brain storm» i gruppearbeid. Ta vare på loggen som en «huskeliste» til skriveprosessen.

Jeg har hentet inspirasjon fra: http://facebookforeducators.org/educators-guide

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s