Myter og fakta om Facebook

Facebook er omgitt av masse synsing og myter – dette har masterstudent Ida Aalen kikket nærmere på og her er det MYE godt stoff og pedagogiske ideer for oss kreative lærere 🙂 Myter og fakta om Facebook.

Viktig punkter for oss lærere:

  • Særlig blant yngre grupper skjer så mye av kommunikasjonen gjennom Facebook at de risikerer å falle utenfor om de ikke også er der.
    • Vennene på Facebook kan innebære at brukeren får økt sosial kapital, ettersom både kvantitative og kvalitative studier viser at det er lettere å holde kontakten med løse bånd, folk som er langt borte, men også ved at det kan bli lettere å bli bedre kjent med folk man såvidt har møtt.
    • Hvorvidt en effekt på sosial kapital i størst grad gjelder for de brukerne som allerede har store nettverk eller om det gjør de som er mer sjenerte eller sosialt usikre bedre rustet for å bygge større nettverk, er det ingen klar konsensus om.
    • Noe av grunnen til at Facebook gjør det lettere å opprettholde nettverk er funksjonalitetene som legger til rette for såkalt social grooming, sladder og småprat. Det å legge ut bilder og skrive statusoppdateringer henger i liten grad sammen med ekshibisjonisme, og synes å ha større sammenheng med behov for å skape aksept og samhørighet.
    • De som har blitt rammet av ubehagelige episoder, de som er mer datakyndige, og de som bruker Facebook hyppigere samt kvinner synes å begrense profilen sin i større grad.
    • Særlig de yngre brukerne synes å være mer bekymret for sosiale aspekter ved privatlivet, som at informasjon (uønsket) spres blant folk de kjenner, og mindre bekymret for ting som er knyttet til personvern og sikkerhet.
    • Det er tydelig at brukerne mener at fordelene langt på vei veier opp for ulempene ved bruk av Facebook.
    • Facebook brukes ikke bare til rene sosiale aktiviteter, men kan også brukes som verktøy for å organisere politiske og samfunnsmessige aktiviteter offline og å spre informasjon.
    • Facebook synes å fungere bedre som en kanal for å samle grupper som allerede er enige om en sak enn som arena for meningsutveksling. Facebook kan dermed spille en rolle for mobilisering i land med lite pressefrihet, ettersom folk kan se at det er andre som deler deres syn.
Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s