Facebook er omgitt av masse synsing og myter – dette har masterstudent Ida Aalen kikket nærmere på og her er det MYE godt stoff og pedagogiske ideer for oss kreative lærere 🙂 Myter og fakta om Facebook.
Viktig punkter for oss lærere:
- Særlig blant yngre grupper skjer så mye av kommunikasjonen gjennom sosiale medier at de risikerer å falle utenfor om de ikke også er der.
- Vennene i sosiale medier kan innebære at brukeren får økt sosial kapital, ettersom både kvantitative og kvalitative studier viser at det er lettere å holde kontakten med løse bånd, folk som er langt borte, men også ved at det kan bli lettere å bli bedre kjent med folk man såvidt har møtt.
- Hvorvidt en effekt på sosial kapital i størst grad gjelder for de brukerne som allerede har store nettverk eller om det gjør de som er mer sjenerte eller sosialt usikre bedre rustet for å bygge større nettverk, er det ingen klar konsensus om.
- Noe av grunnen til at sosiale medier gjør det lettere å opprettholde nettverk er funksjonalitetene som legger til rette for såkalt social grooming, sladder og småprat. Det å legge ut bilder og skrive statusoppdateringer henger i liten grad sammen med ekshibisjonisme, og synes å ha større sammenheng med behov for å skape aksept og samhørighet.
- De som har blitt rammet av ubehagelige episoder, de som er mer datakyndige, og de som bruker Facebook hyppigere samt kvinner synes å begrense profilen sin i større grad.
- Særlig de yngre brukerne synes å være mer bekymret for sosiale aspekter ved privatlivet, som at informasjon (uønsket) spres blant folk de kjenner, og mindre bekymret for ting som er knyttet til personvern og sikkerhet.
- Det er tydelig at brukerne mener at fordelene langt på vei veier opp for ulempene ved bruk av sosiale medier.
- Facebook brukes ikke bare til rene sosiale aktiviteter, men kan også brukes som verktøy for å organisere politiske og samfunnsmessige aktiviteter offline og å spre informasjon.
- Facebook synes å fungere bedre som en kanal for å samle grupper som allerede er enige om en sak enn som arena for meningsutveksling. Facebook kan dermed spille en rolle for mobilisering i land med lite pressefrihet, ettersom folk kan se at det er andre som deler deres syn.