Oppgavetyper

I hvilken ende skal jeg begynne 🙂

1)Se denne videoen, den handler om matte, men tankene her er svært viktige!
2) Ta deg tid til å lese dette leserinnlegget fra en elev! Så kan du lese videre her:

Vi har i alle år fulgt denne malen: undervise, løse oppgaver og tilslutt en test! Denne er gjennom prøvd og fungerte godt helt opp til nyere tid hvor eleven satt i et klassrom uten kommunikasjon. De pugget, leste og ble testet. De reflekterte lite. De lærte informasjonskompetanse på en grunnleggende og enkel måte: alfabetisk og manuell. Kildene var kvalitetsikret – vi slapp å tenke.

I dag har vi en helt annet situasjon. Vi sitter fortsatt i klassrom fordi vi har en infrastruktur og bygningsmessig utfordring fra tidligere tider. Om skolen hadde blitt oppfunnet i dag er det usikkert om den hadde blitt bygd med lange korridorer og masse klassrom med plass til 30. Det er også svært usikkert om vi hadde delt opp elever på den måten vi gjør i dag – etter årstall. Nå har vi kommunikasjonsmuligheter hele tiden, vi har informasjon et klikk unna, vi har ikke i samme grad behov for å vite navnet på de 10 største elvene i verden – et klikk og du har dem! Informasjonskompetanse er noe helt annet – vi søker ikke lenger alfabetisk eller manuelt. Vi søker i skyen, med søkeord, med synnonymer og anvender kildekritikk selv. Få har kvalitetsikret kildene for oss! Vi må lære å sjekke kildene. Vi kan i større grad klippe og lime – sette sammen informasjon til kunnskap på vår egen måte. Refleksjon har i stor grad tatt over for ren informasjonskunnskap. Vi må lære å håndtere enorme mengder informasjon. Hva er sant, hva kan jeg bruke, hva er relevant, hvordan kan jeg bruke det, hvor kan jeg bruke det, hvor skal jeg publisere det, hvem skal jeg nå, hvem vil lese, osv Informasjon opptrer i nye tekstformer – det tekniske har en stor plass i klasserommet. Skoleoppgaver skal reflektere hva eleven kan; ikke ren informasjonskunnskap lenger! Hva kan eleven er i de fleste fag blitt utvidet til informasjonshåndering. Hvordan bruker eleven all informasjonen, hvordan publiserer denne, hvem henvender denne seg til, har eleven fått med seg all vesentlig informasjon, kan eleven trekke slutninger? osv osv En helt ny verden for oss gamle lærere.

Her er en del utfordringer og nye muligheter som vi ikke hadde før:

– Hemmelige rom: Mobil, SMS, IM, e-postRSS, chat etc. (PS en spennede app er http://www.todaysmeet.com)
– Grupperom: Facebook, Wiki, Ning, osv.
– Publiseringsrom: WordPress, Wiki, Blogg, etc.
– Deltagelsesrom / aktivitetsrom: Second Life, World of Warcraft, diskusjonforum, etc.
– Leserom: aviser, TV, blogg, etc.

Elevene kan i dag google seg fram til svarene; vi må justere våre opplegg:

– Formulèr oppgavene slik at de ikke kan googles
– Sammenligninger – mer aktuelt enn tidligere
– Jeopardy – mange gode vektøy der ute for å lage quiz
– Elevene lager spørsmål selv
– Alle hjelpemidler – en mulighet
– Geogebra – et dynamisk geometriverktøy
– Presentasjoner
– Filmer og animasjoner – la elevene produsere
– Blogg – en pedagogisk mulighet
– Wiki – veggavis (Eksempel på elevoppgave)
– YouTube last opp dine / elevers video (Eksempel på elevoppgave)
– Flickr bildedeling
– LMS – gode muligheter for interaktivitet
– Prosesskriving samskrivingsverktøy
– Interaktive websider

Informasjonskompetanse
Søkeferdigheter
Søkekonkurranser
Kildekritikk
Medietilsynets tips til arbeid med kildekritikk
All about explorers
– Evaluere webbasert informasjon

Nye tider krever nye ferdigheter elevene må utnytte informasjon de finner og sette det sammen til forståelig kunnskap. De må gjøre det til sitt eget. Ikke bare adoptere slik vi gjorde før. De må lære å være kritisk og reflekterende og bli meningsproduserende.

Klasseledelse i en digital hverdag har mange nye utfordringer og vi må gjøre om på vår praksis:
– Hvordan få elevens oppmerksomhet?
– Tidsfrister
– Styre læringen
– Følg med elevenes læring
– Regler
– Kan vi sperre oss til oppmerksomhet?
Nettvett
Digital mobbing
– Nye oppgavetyper
– Nye måter å undervise på

Eksamen? Ja den har endelig noen begynt å tenke på! Sjekk her.

En av de mange morsomme og interessante prosjektene som er satt i gang er «omvendt» klasserom. Elevene gjør hjemme det de i alle år har gjort på skolen og leksene er flyttet inn i skolestua. Leksen blir å høre læreren forelese, skolearbeidet er å jobbe med stoffet. Hvorfor er det smart? Mange som har meninger om dette og det kommer selvsagt ann på faget ditt. Men i mange fag er dette smart. Elevene kan høre læreren flere ganger ved å se videoen en gang til – repetisjon. Eleven sitter hjemme alene og tar det når det passer denne – forhåpentligvis opplagt og våken 🙂 OG eleven kan øve før denne kommer på skolen for å få hjelp til å løse oppgavene. Eleven vet i mange tilfeller hva den trenger hjelp til. Læreren får mulighet til å bruke sin tid til å hjelpe elevene i stede for å stå å ha en til mange kommunikasjon. Læreren får mer oversikt over hva det er mange elever sliter med og kan ta felles problem i plenum. De flinke kan jobbe seg gjennom oppgaven og fordype seg, mens læreren får mer tid til å hjelpe de som sliter. Det er i hvertfall tanken og tiden vil vise om de forsøkene som nå gjøres rundt om lykkes – eller om det etterhvert utvikler seg nye måter å gjøre undervisning på. Det vesentligste er at man erkjenner at man kan ikke gjøre det man alltid har gjort og man prøver å finne gode måter å underivse på. Her er en norskleksjon via NDLA fra Sandvika VGS. Les mer her: http://ingunnkjolwiig.no/

Tilslutt ønsker jeg deg lykke til i din undervisning og ber deg ta deg tid til en liste over ønsker andre har for skolen.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s