Film

Det er et hav av muligheter til å jobbe med film der ute. Noen av de nyeste web2.0 applikasjonene er kjempespennende! Det å jobbe med mobil og nett setter en del begrensninger på selve filmen, men gir en helt annen virkning, se mulighetene og se deg om etter annerledestenkende nettsteder. Del filmen umiddelbart, toveis «chat», egen filmbase osv. Her har du en:

http://qik.com/

 

Lag din egen TV-kanal! Mange elever drømmer om muligheten til å være foran kamera. Nå har de muligheten til å få hele studio hjem! http://worldtv.com/

Program

Windows Movie Maker fra Microsoft er et program som du kan bruke til å lage filmer og lysbildefremvisninger på datamaskinen med profesjonelle titler, overganger, effekter, musikk og til og med lydkommentarer. Når filmen er ferdig, kan du bruke Windows Movie Maker til å publisere den og dele den med venner og familie. (Microsoft)

Movie Maker – Del&Bruk en veiledning
Moviemaker, en veiledning fra Høgskolen i Vestfold
Windows Live Movie Maker (win7)-veiledning – Høgskolen i Vestfold

Enkel film/presentasjon/fotoanimasjon
Animoto– nettbasert tjeneste hvor brukeren kan laste opp bilder og velge musikk. Animoto genererer en video. Mulighet for nedlasting til DVD-format og andre formater.
PhotoStory – sett sammen bilder, tekst, lyd, kommentarer til en liten film. Krever gyldig Windows-lisens. Du finner Leif Harboes «PhotoStory skritt for skritt» her.

Dvolver moviemaker Her kan elevene lage animasjoner og velge fra et sett med figurer og bakgrunner. Disse filmene kan senere sendes som e-post eller implementere i en blogg/wiki. Bruksanvisning s.16

Filme egen skjerm
Camtasia – et program for å ta opp film av det som skjer på skjermen. Har også fine redigeringsmuligheter. Koster en del.
Wink– nok et program for å ta opp film av det du gjør på skjermen. Ikke så avansert som Camtasia. Gratis.
Jing– Lettvekter, men veldig anvendelig for å ta opp film av skjermen og dele med andre på 1-2-3. Gratis.
ScreenFlow– program for å ta opp film av det som skjer på skjermen for Mac. Vunnet flere priser.
Vurder også det gratis online-verktøyet Screenr

Pedagogisk tips:  Ta opptak av skjermen din (og evt. deg selv) og legg det ut på f.eks. youtube (offentlig eller begrenset) slik at elever kan se det du ønsker å si. Jeg bruker det i bl.a. forbindelse med IT-fagene der elevene ofte kan være på forskjellige steder faglig sett. Behovet for å repetere eksempler og forelesninger er et stadig ønske, så jeg har begynt å lage «screencasts». Da kan elevene følge teorigjennomgang og eksempler i sitt eget tempo. Spesielt vellykket har dette vært i forbindelse med programmeringseksempler, der elevene ser, pauser filmen, prøver selv, fortsetter filmen osv. I prinsippet kan dette brukes på alle mulige kreative måter. Jeg bruke CamStasia til dette, men det finnes mange ok gratisprogrammer. Et som funker bra er CamStudio. Se også det gratis online-verktøyet Screenr. (Tom Jarle Christiansen Telemark)

Her er et eksempel på hvordan det kan gjøres.

Nettjenester
Creaza – nettbaserte applikasjoner der elevene kan bruke sin fantasi ved å skape, publisere, og dele digitale historier. Tankekart, tegneserie, film og lyd. Kan også brukes i Fronter. Må tegne abonnemet.
YouTube – en videolagrings- og visningstjeneste.
Teachertube – «YouTube for lærere» – en videolagrings- og visningstjeneste.
Viddler – en videolagrings- og visningstjeneste. Koster penger.
Vimeo – en videolagrings- og visningstjeneste. Gratis enkel versjon. Verd å prøve!

Animasjon
FramebyFrame – stop motion animasjonsprogram; gratis.
Blender – meget avansert og kraftig 3D-animasjonsprogram; open-source og gratis.
GoAnimate– et nettbasert verktøy for å lage animasjoner med utgangspunkt i storyline og ferdige karakterer, bakgrunner og annet.

Morsom Web2.0 applikasjon, nettbasert – lage en fortelling med http://www.xtranormal.com/

Pedagogisk tips til film: Motiverende å høre/se, fokus på produksjon, delingsaspektet, laste opp egne filmer på YouTube, lage egne lydsnutter, kreativitet, planlegging er viktig, gøy!

  • Hold det kort! (YouTube har maks grense op 15 minutter)
    Samarbeid med noen, en stiller spørsmål og en svarer
    Sett sammen Videoklipp
    Matematikk: Ha kalkulator med i filmen
    Vær forsiktig med hvilke bilder man bruker, ikke kommersielle
    YouTube embed-kode gjr det mulig å bruke YouTube i LMS

Pedagogisk tips: Elever liker å være kreative. Ved å la elevene få bruke bilder / film og animasjoner får de muligheten til å være nettopp kreative mens de samtidig jobbe med lærestoffet på en annerledes og morsom måte. Elever med lese- og skrivevansker kan uttrykke seg og lære uten tekst. Film med lyd kan dessuten et alternativ til muntlig presentasjoner foran hele klassen/ læreren. Her er et eksempel hvor jeg har brukt PhotoStory 3, og dette eksemplet er laget vha ”I can animate” app for iPhone. (Linda Therese Frønes Telemark)


Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s