Blogg

Blogg

Det som gjør at blogger er mer interessante i form enn bare vanlige hjemmesider, er at andre kan kommentere på innleggene. Dersom du leser et innlegg som du ønsker å bidra med utfyllende informasjon eller egne erfaringer, så kan du skrive en kommentar som alle andre besøkende vil kunne se. Bloggens verdi ligger altså i innleggene som forfatteren skriver sammen med bidragene til de besøkende som har lagt igjen kommentarer. Mange har erfart at kommentarene er vel så viktige som selve blogginnlegget.

Bloggen kan også inneholde videobasert innhold, lyd, bilder og ikke minst lenker til andre blogger eller andre blogginnlegg. Det at en blogger velger å kryssreferanse til andre blogginnlegg (som andre har skrevet), anses å være positivt. Dette er i praksis en viktig faktor for å utvide nettverket av blogger, eller kanskje heller nettverket av kunnskapen som er inneholdt i selve «bloggosfæren». Lenker gjør det lettere å finne utdypende informasjon om det aktuelle tema som tas opp i innlegget. I tillegg vitner slike lenker om at bloggeren ikke bare er oppdatert og følger med på det andre har gjort, men også reflektert. Det å ta stilling til det andre har skrevet og bygge videre på dette er viktig for kvaliteten og relevansen av innhold. Det å «blogge» er for mange blitt en læringsprosess. En kan skrive om sine interesser, og det å møte andre medbloggere gjennom kommentarer og lesing av deres blogger, gjør at refleksjon, informasjonsinnsamling og idémyldring blir sentrale prosesser for bloggeren. Det er liten tvil om at denne kreative skriveprosessen blir synonym med læring. Potensialet for bruk av blogg i undervisning er meget stort! ()

Hva er en blogg? Les her.

Å bruke kritikk til noe positivt! (engelsk)

Å skrive referat ved bruk av blogg. Av Rolf Baltzersen.

Blogg med utgangspunktet i blogg.no, blogger.com og wordpress

Kom i gang med blogging med elevene. Her finner du gode instruksjonsvideoer også.

Blogg som mappe i et fag. Se Høgskolen i Vestfolds blogg i IKT-faget. (http://wp.home.hive.no/th/ikt-i-barnehagen/)

Hva er Rosablogg? Fordypningslesing.

Og for ikke å nevne så MÅ jeg ta med en lenke her. Hvordan sette inn video og andre morsomme ting på bloggen. Da må du kunne litt om embedding. Her har du forklaringen: http://www.markbrumley.com/2010/10/13/understanding-web-2-0-embed-codes/

Mange elever syns det med blogg er morsomt og ønsker å gjøre noe mer med layouten. Her er en side som forklarer HTML-koding på blogger.

Pedagogisk tips: Bruk av blogg har flere læringsmål. Fagblogger hvor elevene reflekterer over egne produksjoner som de legger ut på nettet. Ved sidenav å stimulere til økt refleksjon, så er det mulighet til å nå ut til nye lesergrupper. Eksempel: småripsa (Jan Arve Overland, Kongsberg vgs)

Pedagogisk tips: Digital portefølje
Barrierene for å produsere innhold reduseres. Gjennom f.eks. bruk av blogg kan eleven selv opprette en enkel form for digital portefølje.

Pedagogisk tips: I pedagogikken har vi hatt som arbeidskrav å skrive blogg etter hver time. Dette føler jeg er en veldig god arbeidsmetode og det har tvunget oss til å følge mer med og vi må jobbe med stoffet når timen er ferdig. Dette vil jeg anbefale til flere lærere å benytte seg av, da det øker læringsevnen. Det åpnet også en bloggverden for meg, som gjør at jeg har lyst til å starte egen blogg om både hverdagslige og faglige temaer. Å bruke blogg på denne måten er nytt, veldig lærerikt og interessant, og som sagt, flere lærere bør praktisere dette 🙂 (lærerstudent)

Pedagogisk tips: For oss som ikke har smartboard eller ander digitale tavler. Jeg bruker bloggen min som et suplement til Fronter, og er godt fornøyd med det. Jeg har siden nyttår testet ut bloggen som en dagbok for min undervisning, (hva har vi gjort). Tror det kan være nyttig som en repitisjon for elevene, samt at det er en fin måte for evt. syke elever som ikke har deltatt i undervisningen.. Arbeidsplaner og ukeplaner legger jeg ut i Fronter. Men som et suplement bruker jeg bilder fra undervisning situasjonen og linker til det vi evt. har sett. Se blogg: http://stigsmatservice.blogspot.com/  (Stig Lieberg Telemark)

Hva er forskjellen på blogg og wiki? Les mer her.
Blogg – personlig
Wiki – samarbeid

Fordeler med blogging i klasserommet
Lære fortellende skriving (narrativ)
Personifisering – motiverer
Individuelle valg – personlig aktivitet – motiverer
Skrive for et publikum
Skrive for å lære – gir mening
Et vindu inn i arbeidet til klassen/eleven
Evaluering fra lesere
Flott å vise frem arbeidet som gjøres i skole
Forståelse for læringsprosessen for elevene – ser utvikling

Søke blant blogger: Google bloggsøk.

Scrapblog er en blanding mellom såkalt scrapbooking og blogging. Scrapbooking er opprinnelig en amerikansk hobby som enkelt forklart går ut på å lage fotoalbum som er mer enn bare bilder. Her kan brukerne lage Flash-baserte slideshows ved å kombinere bilder, tekst, tegn, skygger, rammer og illustrasjoner. (Kilde Aftenposten)

WordPress hjelp

WP-hjelp fra Østfold fylkeskommune (PDF).

Ressursen er hentet fra Høgskolen i Vesfold:

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s