Stikkord

, ,

Skjermbilde 2016-01-09 kl. 13.18.11

Linker er som digital valuta i digitale klasserom. Fantastisk utsagn jeg fant på bloggen «Ditch that Textbook» (en blogg du bør følge). Bloggen handler om 10 måter å dele lenker (nettressurser) på. Jeg har tidligere blogget om dette, og laget en film om forkorting av lenker, men jeg har aldri tenkt på samme måte som overnevnte blogg. Det er det som er så fantastisk med deling! Martin twittret bloggen, jeg leste den og nå ble jeg inspirert til enda et blogginnlegg. Slik lærer vi alle mer, og kunnskap blir spredd.

Har du de rette lenkene (les:ressurser) vil det åpne uante dører til læringsmuligheter. Du må dele dem til rett tid og på rett sted, og det er jo ofte der problemet oppstår. Derfor bør du ha oversikt over gode applikasjoner.

Den opplagte delingstjenesten som alle elever og studenter i dag har er et LMS. I stor grad Fronter eller It´s Learning i Norge. Men det er en økende misnøye med tjenestene der ute på grasrota. Systemene er tunge og lukkede. Derfor er det mange som bruker Facbook-grupper med klassen, for de som har elever over 13 år. En grei plass, om man har tenkt over dette og klarer å håndtere det. Mange bruker også e-post til å sende meldinger og da er jo lenker like greit å sende. Ikke noe galt med det. Men det er andre muligheter.

Jeg har brukt TodaysMeet en del. Det er en chatte-tjeneste hvor elevene ikke trenger å registrere seg. Du får et rom som dere har i hemmliget en viss tid. Supert til å diskutere og dele ressurser.

Jeg har brukt Padlet i mange sammenhenger. Her er en samling med filmer og her er en samling dokumenter. Padlete er åpent og kan brukes av alle. Alle kan skrive og alle kan se. Fantastisk verktøy som har mange muligheter.

Klassen kan ha egen nettside. Det er mange applikasjoner å velge mellom da. Jeg har i mange år (oi, snart 10 år!) brukt Wikispaces som har en gratisversjon for skolen. Her er en side elever i ungdomsskolen har laget,wiki for barnehagefolk og her er en side jeg bruker for å samle stoff om nettjuss. Mange morsomme muligheter som både elever, studenter og lærere kan bruke. Vi skal heller ikke glemme blogg. Blogging har jeg drevet med helt ned i 5.klasse. Elever elsker det. Her har vi mange muligheter. I Volda bruker vi blogger.com, mange skoler bruker blogg.no (obs reklame) og noen går for wordpress.com som denne bloggen er laget på. Blogg er ikke vanskelig og mange lærere blir overrasket over hvor enkelt det er å opprette. Sjekk ut hvor flink Kari er! Hun syns dette var kjempeskummelt, men det gikk ikke lange tiden før hun fikset dette veldig bra.

Overnevnte blogg nevner noen tjenester jeg ikke har prøvd enda:

Google Tone er en plugin som du kan ha i browseren Chrome. Du og dine elever må ha en google-konto så dette handler igjen om de eldre elevene. Du kan sende alt fra bilder, nettsider og Youtube-filmer. Spennende sak:

Google Tone turns on your computer's microphone
 (while the extension is on) and uses your 
computer's speakers to exchange URLs with 
nearby computers connected to the Internet.
You can use Google Tone to send the URL for 
any web page, including news stories, 
pictures, documents, blog posts, products, 
YouTube videos, recipes—even search results.

Mange barneskoler bruker iPad og da anbefaler de å bruke Chirp som har samme funksjon.

TabCloud var ny for meg. Det er en plugin på Chrom igjen. Har du mange faner oppe kan du lagre dem i TabCloud og dele lenken som denne lager. Smart!

Å sende tekstmeldinger kan gjøres via din egen LMS, men du kan også bruke denne Remind, den har ikke jeg brukt. Men jeg har brukt Wats app som jeg tror fungerer på samme måte. Den bruker vi internt i familien og med våre venner i Singapore 🙂 Gratis og enkelt. Årsaken til at jeg snakker om andre enn Skype, Messenger osv. er muligheten til å skille skolearbeid og privat. Det har våre studenter vært svært glade for. I Volda bruker vi Hangout på Google. Men noen av disse har igjen en aldersgrense. Jeg har faktisk ikke sjekket aldersgrensen på Skype….

Til slutt er jo QR-koder morsomt. Barn ned i barnehagen bruker disse. Det finnes mange QR-generatorer og de virker litt forskjellig alle sammen. Denne har mulighet for både lenker og bilder som ofte er viktig i barnehage og skole. Men i tillegg må du ha en QR-leser på nettbrettet eller mobilen. Her eksempler for epleprodukter og her for android. Lett og enkelt. Men det kan være lurt å lese dette først.

Skjermbilde 2016-01-09 kl. 14.25.41.png

 

 

