Stikkord

Dessverre så ikke jeg Knuts kronikk i fjor, jeg så den nå, men det spiller ingen rolle. Den er like aktuell!

Det er ikke det smarteste man gjør å legge i vei på et motsvar til ordfagre, kunnskapsrike og morsomme Knut Nærum. Men alle er ikke like smarte – om man leser teksten din Knut!

Knut Nærum

For ordensskyld opplyser jeg om at jeg ikke gidder å diskutere diktanalyse – det får stå for din regning Knut.

Jeg har gått på skole omtrent hele mitt liv – mitt liv ER skole. De siste årene har jeg sågar etterutdannet lærere. Og ja jeg spør spørsmål som «Hvor mye skal vi egentlig ha om vikinger i skolen når informasjon er et klikk unna?» Og jeg står for det! For her kommer vi til kjernen av problemet (som mange sliter med å forstå…). Hva er kunnskap? Hva er informasjon? Selv du Knut virrer litt med de begrepene. Å lese om hva et menneske heter og hva det har gjort er ikke kunnskap – det er å kunne en del informasjon om et menneske. Når man kan sette personen inn i sammenheng og se hva dette mennesket har gjort, på hvilket grunnlag og hva dette har ført til – da har man kunnskap. Jeg har ikke tall på alle de videregående elevene jeg for morro har testet i mine 10 år i vgs: hvorfor har vi om 2.verdenskrig i skolen? De kan fortelle meg mass om krigen, Hitler, osv – men ikke sette det inn i kontekst. Ikke fortelle meg hvorfor vi har om 2.verdenskrig i skolen. Informasjonen de besitter er kunnskapsløs! En god lærer setter sitt fag og emner inn i en kontekst forklarer hvorfor vi skal kunne om gamle gubber og kriger. Det er en utfordring i skolen i dag – dette vesentlige poenget blir ofte borte i alt man skal lære i skolen i dag.

Jeg har heller ikke tall på alle de lærerene som jeg har hørt si – «selv om ikke alle elvene har forstått dette enda så må vi bare skynte oss videre for ellers rekker vi ikke gjennom hele pensum i år». Og da spør jeg: hvem er vi? Dette er en utfordring til skolen har. Jeg har aldri hørt disse lærerne si at vi må korte ned på pensum fordi elevene er teorilei! I debattene de siste valgene har jeg heller aldri hørt om at vi skal gi elevene mindre fordi de er teorilei. Nei det er alltid «dette må inn i skolen»!

Jeg er så evig lei av å høre om «at ungdommen var så mye bedre før» eller «skolen var så mye bedre før» eller denne «elevene kunne så mye mer før». For hva kunne de bedre før? Ferdigheter! De kunne bedre rettskriving før. De kunne regne mer før. Ingen skal slå under en stol at det er ting vi må jobbe med i skolen. Men det nytter ikke å gjøre mer av det som ikke virker! Nettopp det har Ludvigsen-utvalget sett på. Skolen er full av alt det barn i dag bør/må/skal lære. Og som kjent er veien åt helvete brolagt med gode intensjoner, her: alt som barn skal lære! Skolen er full!Barn av i dag kan mye mer av masse som jeg ikke kunne da jeg var liten – eller min mor da hun var liten. Min mor kunne hovedstader på rams og jeg kunne tysk gramatikk. Barn i dag har så mye mer kunnskap og det er her jeg er skikkelig uenig med deg Knut. For vi to har tydeligvis forskjellig syn på hva slags kunnskap og informasjon som skal inn i skolen. Barn i dag kan masse om miljøvern med kildesortering og hva dette gjør for miljøet vårt, de kan masse om barns rettigheter og hvorfor dette er viktig, de har engelsk mange år før du hadde hørt din først engelske strofe, bare for å nevne noe av de de kan. Har du fulgt med på 5.klassingene som konkurrerer mot voksne på TV? Du er en klok kar og følger med i mediene; har du ikke lest alle oppslagene om de stressede ungdommene? De som ikke takler livene sine eller som sliter med å få dagene til å gå opp? De som jobber seg syke med skolearbeid? Vi har vel aldri hatt så mange elever som jobber seg syke med skolearbeid. Vi har ikke forakt for kunnskap – vi har for mye som alle skal kunne!

Jeg har også hørt vitsen om «Jeg var ikke født da». Det er for enkel retorikk Knut. Vi har slike mennesker i enhver generasjon – vi hadde blondiner i gamledager også (hvor tror du blondinevitser kom fra?). Før sa noen at «jeg har ikke gått realskolen», eller «jeg gikk ikke gymnaset» …»så jeg kan ikke så mye». Var det respekt for kunnskap at de med bøyd hodet og fortalte at de ikke hadde mer skole? Det er ikke respekt for kunnskap når elevene jobber seg syke? Er det respekt for kunnskap på tvinge gjennom pensum i klassene på grunn av testene i etterkant?

Nei min erfaring er ikke at lærere (eller andre voksne ansvarlige) mener at barna må få mindre fordi de er trøtte. Jeg har også jobbet som skoleeier og har aldri hørt at man må gi trøtte barn mindre. Men jeg har har hørt mye om hvordan man skal gjøre skolen mer interessant! Og jeg prediker dette selv.

Vi voksne har bygget en verden for barna som er full av lek, bilder, lyd og spill. Så skal de på skolen og de møter en verden som ikke har forandret seg nevneverdig på 50 år! Det heter kulturkollisjon. Den er særlig utbredt i videregående. Der gir vi ungdommen i tillegg tivoli (les: PC) mellom hendene og vi forventer at de skal følge med på formidlingspedagogikken som foregår ved tavla (fordi veldig mange av lærerne der ikke har fått metodekurs i bruk av IKT i undervisningen). Vi voksne har skapt den verden elevene lever i men tar ikke inn over oss at elevmassen da også har endret seg. I tillegg er vi voksne så kloke og ser at det smart at barn lærer en hel masse lure ting så vi presser enda mer inn i skolen. På magisk vis tror vi at dagens barna skal kunne lære en hel masse mer enn tidligere og mene at skolen skal være spesielt inspirerende, en hel arbeidsdag. Jeg har voksne mennesker på kurs hele dagen og jeg kan fortelle deg Knut at de er utslitt etter en (1) dag. Barn og unge skal være på skolen 8 timer 5 dager i uka. De blir slitne. Det er mye bråk, det er mange skifter, det er mange mennesker på et sted og de får et vell av ting de skal være med på og lære. Elevene må få ro og mindre informasjon å forholde seg til slik at de kan få mer kunnskap – ikke bare en masse fragmentert informasjon. Jaget etter kunnskap skaper ironisk nok avstand til kunnskap.

Slike som deg Knut (med god hjelp av media) er med på å bygge ned tiltroen til de unge elevene, lærerne og skolen. Du er med på å lage myter som ikke er sanne. Og det gjør meg sint!

