Jeg fikk et spørsmål fra en tidligere Digital kompetanse student. Hun hadde fått noen timer til å være IKT-pådriver på skolen og hadde sååå mye energi og nå skulle skolen «omvendes»! Hun spurte etter snubletråder, for hun ville gjøre det rett.

Oi ja her er det mange, mange, mange snubletråder! 🙂 Se for eksempel mitt tidligere innlegg om «Hvorfor har vi motstand mot IKT i skolen?»

Lærere er i utgangspunktet skeptisk til alt! Også IKT! De har jo sett og lest at det bare er «trøbbel», ingen ting virker, elevene gjør alt annet enn det de skal og de har ikke fått tid eller opplæring i å lære seg disse vanskelige programvarene! Punktum!

Lærere må se nyttet av IKT – ser de nytten så tar de det i bruk og bruker gjerne tid på det. Så uansett hva du starter med så hold deg langt unna formaninger og «Se hvor fantastisk dette er» osv osv. IKT-entusiaster er kommet mileviddt lenger enn resten av kollegiet på IKT-læringsstigen, og ingen kan ikke hoppe i en stige. Kollegaene må ta hvert enda skritt som IKT-entusiasten tok.

Det nytter ikke å dra frem den 5.basisferdigheten – de forstår det ikke og har for lengst valgt den bort. Spør du rektor om IKT-bruk ved skolen så sier hun at «Ja det bruker skolen. Vi har digitale tavler. Vi bruker både word og powerpoint!» Hun er overbevist om at hun vil «stå» om skolen kommer opp i «eksamen i digital kompetanse». Og det er mange andre lærere også! Vi IKT-entusiaster vet bedre. Så her må IKT-entusiasten være lur og listig. En kan omvende hele skolen om en holder tilbake engasjementet litt og lysten til å hyle ut hvor dårlige skolen er på dette! 😀

Ta tak i nytteverdien. Vis dem hvor lett «noe» er og gi dem helt konkrete klasseromseksempler. De må faktisk se dette som et verktøy for å se nytten.

Ikke legg opp til en powerpoint med teori og formaninger osv.

Bruk f.eks. Prezi – noe de ikke har sett før! Vis kule eksempler på verktøy – hva de kan brukes til og hva en oppnår. Vis for all del hvor enkelt det er i dag 2015. (De husker de lange vanskelige bruksanvisningene fra 90-tallet.) Snakk om hvor skummelt det er å ikke kunne det tekniske – snakk med dem om at det er helt greit å la elever hjelpe til med det tekniske. En må være på lærernes side! Bruk all den pedagogiske og metodiske forstanden du har!

Snakk med dem om digital mobbing! De må da sette seg litt inn i hva dette er. Og da vil de lære hvordan verden er skrudd sammen i dag.

Listig og lur! Mange bekker små blir en stor Å! Sånn er IKT-lærerens hverdag. OG du må drive med lobbyvirksomhet; små ting hele tiden mot skolens ledelse. «Du jeg har lyst til å gjøre sånn — fordi da …..» Dra inn media! Skoler elsker å vise seg frem 😀 og da blir det skapt et forventningspress og man skaper et godt rykte.

Lykke til!

Advertisements