Stikkord

, , , , ,

Lektor Hernesvolds fagblogg : Hvis jeg skal velge tre digitale tjenester.

Lektor Hernesvold nevner sine tre digitale tjenester – hmm hvem er mine?

Da må jeg også velge sted – for skal jeg BARE velge 3 i skolesammenheng kommer i hvertfall Google på første plass og da mener jeg ikke søkemotoren 🙂

Google verden!Google for samskriving, klasserom, gruppearbeid, veiledning, sosialet medie (G+ også et sted som de drifter sitt PLN), notatskriving, leksjoner, administrativt osv osv osv osv. Her har vi alt tilgjengelig som tekstbehandler, tegneprogram, regneark, sky, presentasjon, blogg…..for å nevne noe. Ja, egen YouTube-kanal henger også med her for de som ikke var klar over det. Noen eksempler : studentene bruker bloggen som læringsmappe, lærerne bruker YouTube som kanal for sine leksjoner (flipped), alle deler dokumenter og samskriver, lærere teller timer på regneark, ja så har både studenter og lærere behov for presentasjoner innimellom, og vi må ikke glemme å nevne bildetjenesten, e-posten og kontaktene (phu). Enn så lenge har vi ikke sett oss nytten av å lage nettsider – men det kan jo kanskje være greit ved en senere anledning. Men vi gjør litt mer for klasserommet vårt er i en gruppe på G+ og da har vi kommunikasjon som chat og hangout som er kjekt å ha. Og så deler vi stoff til hverandre da på feeden på G+ (drifter sitt PLN) 😀 Hvofor de ikke bruker Facebook? Nei de har ikke behov når de ser hvor bra Google + er! OG de er superglade for at vi bruker G+ – for da skiller de privat og skole mye bedre (utsagn – se film på i bloggen om G+)

Skjermbilde 2014-08-24 kl. 00.36.56Skjermbilde 2014-08-24 kl. 00.36.46

Men jeg skulle nevnet 3 🙂 og da må jeg ta med sosiale bokmerker! Jeg slår et slag for bit.ly. Mange tror at den bare korter ned lenker – men den gjør mye mer. Studenter kan bygge opp «bundler» sammen, jeg leverer ut en «bundel» med lenker i hvet tema (vil jo ikke sende alle fritt ut på Google søk uten å kvalitetssikre noen lenker). Bit.ly har et lekkert design og er enkel å forstå for nybegynnere 🙂

Bit.ly_Logo

Den siste blir vanskelig jeg bruker jo padlet og mura.ly som oppslagstavler så det må kanskje bli en slik 🙂 Men vi bruker da også wiki i flere fag så kanskje jeg skal velge en slik? Huff 3.valget var ikke så lett – men det må bli oppslagstavle – for blogg og wiki er ikke sååå forskjellige 🙂

Skjermbilde 2014-08-24 kl. 01.01.41

Ellers har vi disse lenkene i klasserommet vårt på Google:

