Stikkord
21.århundre, IKT, informasjonskunnskap, NKUL, skoleledelse, teknologi
Bloggposten er skrevet etter inspirasjon fra NKUL 2014 og Ann S. Michaelsens sesjon. Dette er min visjon – men hvordan komme dit? Bloggposten vil inngå som et refleksjons- og diskusjonsnotat på studiet Digital kompetanse i Volda.
- Rektor på skolen er en IKT-ildsjel
- Endringsvilje gir kultur for utprøving og testing
- Skolen har kultur for å dele og samarbeide
- Pedagogikken styrer IT-avdelingen
- Den lokale skolen er åpen og en del av det globale klasserommet
Hva foregår i klasserommet?
Fagene er ikke de sammen som vi har i 2014, de er tverrfaglige emner. Det undervises i tverrfaglige emner for å skape forståelse for den verden vi lever i. De 5 basisferdighetene er de viktigste ferdighetene elevene oppøver. I tillegg vil alle elever (fra 1-12 klasse) lære å lære og skape ved at:
- De lærer digital studieteknikk, nettvett og kildekritikk
- De lærer refleksjon og bruker tid på å reflektere over egen læring alene og med andre
- De lærer kritisk tenkning og øver evnen til å stille de utfordrende spørsmålene
- De lærer å identifisere problemområder og finne kreative løsninger
- De er med på nyskapinng og innovasjon
- De lærer å forstå prosesser og teknologiforståelse
- De lærer fortellingsteknikk i alle teksttyper
- De lærer å ikke gi opp og prøve igjen (Grit)
Fordi dette gir en helt annen skole og andre elever vil elever og lærere få valgmuligheter som motiverer for læring;
- Læreren viser tillitt til at elevene selv vet hva de skal gjøre og tar rollen som grensesetter, tilrettelegger og veileder.
- Det er elevene som bestemmer hva de vil jobbe med og hvordan de vil jobbe med tema og kompetansemål. De velger, stiller spørsmålene og finner svarene.
- Elever lærer å vurdere egen læring og som ser hva de trenger å gjøre for å bli bedre i fagene.
- Elevene lærer å gi konstruktiv kritikk og hverandrevurdering.
- Lærere og elever skape engasjerende presentasjoner og oppgaver
- Lærere og elever bruker effektiv nettundervisning for læring gjennom støttende og lett tilgjengelige instruksjoner og fortellende filmer.
- Lærere og elever har engasjerende undervisning med interaktive whiteboards eller lignende som tar opp diskusjoner og produksjoner.
- Alle lærere og elever evaluerer fortløpende nye nettresursser.
Skolen samarbeider i det globale klasserommet: der læringen også finner sted utenfor klasserommet og eksperter og andre samarbeispartnere blir invitert inn.
Hvordan jobbe globalt med klassen (inspirasjon fra Ann S. Michaelsen):
- Mikroblogging for informasjonsinnhenting, deling og kommunikasjon
- Elevblogg for å lære gjennom å skrive og reflektere og for å skape mening
- Samarbeidsblogging for erfaringsutveksling, deling, diskusjon og læring på tvers av landegrenser
- Sosiale nettverk og grupper for kommunikasjon og deling, men brukes også for å skape sosiale bånd, bli kjent og skape trivsel, også på tvers av landegrenser
- RSS feed for informasjonsinnhenting fra blant annet elev- og samarbeidsbloggene
- Videokonferanse for å kommunisere og sosial interaksjon på tvers av landegrenser
Spennende tanker du har her! Lykke til i arbeidet med å skape et globalt klasserom for læring og inspirasjon!
Tilbaketråkk: 21st century skills. – Tone sin studieblogg
Tilbaketråkk: 21st Century Skills | Eilins studieblogg
Tilbaketråkk: Kva betyr 21.century skills for meg som pedagog? | Rebekka Storøy