Stikkord

, , ,

Vi i Volda har brukt Fronter (LMS) en stund nå, så lenge at det er få som husker hvor lenge….

LMS-ene etterligner i stor grad klasserommet og lærerens arbeidsprosesser, slik disse ble utformet i skolens pionerår.

(Krokan, 2013:127)

Arne Krokan skriver videre at LMS-ene er i hovedsak designet for å understøtte eksisterende læreprosesser og var ikke i starten særlig innovative (Krokan,2013:40). Vi kan vel skrive under på at LMS fortsatt ikke er særlig innovative, i hvertfall ikke Fronter som vi har på maskinene. Øystein Johannesen har analysert skolens digitale tilsand i mange år og er med i gruppen som gir ut NMC Horizon Report. Han skrev at «skolen befinner seg i et LMS-fengsel!» (ibid:40). IKT i skole koker ned til hvilket LMS den skal bruke 😦

Vel, LMS er fint til mange til det! For eksempel sikkerhet. Elev-, lærer- og studentdata ligger skjermet på norsk server. Og mange liker LMS fordi det er lett å lage prøver og tester der, ja for ikke å glemme lagring! Det er ikke mye som er innovativt over det jeg får opp på min skjerm via høgskulens sider. Det er et rammeverk med mapper og mulighet for å lage tester, legge ut informasjon og sende meldinger. Alle studenter er linet opp og jeg finner lett frem til det de har levert inn og hvem som ikke har møtt. En utvidet klasseprotokoll – eller et moderne kateter (for her finner du bunker på oppgaver også – som skal rettes…).

Ikke mye kreativitet i denne klassen vil jeg tro!

Men så stopper den tekniske innovasjonen og kreativiteten og en må ut på Web2.0 for å kunne gjøre noe mer festlig! Og det er det som skremmer meg mest. Her har vi all verdens fantastiske plattformer rundt oss og så er vi «stuck with this?» Tenk om vi kunne brukt Facebook eller enda bedre SecondLife eller ønskedrømmen Word of Warcraft (WoW) som LMS? Mange som er på Facebook ja, på SecondLife også – har ikke noen eksempler på WoW enda (men de finnes garantert!).

Mens jeg drømmer prøver vi i år og bruke Googles G+ til vår platform. Fronter er degradert til kateter – administrativt arkiv og innleveringsmappe.

Det er en del utfordringer som jeg vil dele dere her i neste blogg.

Kilde:

Krokan, A. Smart Læring (2013)

