Stikkord

, , ,

Avdelingen for Medier og kommunikasjonsteori i Volda har på studiene Digital kompetanse i læring (DKL) og Media, IKT og Design (MID) tatt i bruk G+ som læringsplattform. Vi må fortsatt ha Fronter som digitalt kateter med digital klasseprotokoll for fravær og bunker med innleveringer. Det er et administrativt sted. Du kan lese litt mer detaljert og utfyllende informasjon her om du ønsker å vite bakgrunnen for vårt valg. 

.

Under ser du G+ siden min (feeden). Her kommer alle nyheter og det folk deler – som de gjør på Facebook.

menyHangouts-Logo

Hangout er genialt – den ser du til høyre i bildet over! Jeg veileder studenter her og vi har seksjonsmøter hvor vi er fulltallige – fordi vi kan ha folk på Hangout. Selv når personen du skal snakke med ikke er tilstede kan du legge igjen en beskjed her. Vi har opprettet grupper med studenter og studentene har fått brukernavn via google apps (les mer her).

Til venstre på bildet over ser du menyen jeg får når jeg klikker på STARTSIDE. Der finner du GRUPPER som vi bruker som klasserom. På bildet under ser du alle gruppene vi har i Volda. De er lukket og kun for lærere og studenter.

Skjermbilde 2014-08-22 kl. 17.29.12

Vi har god oversikt over alle studentene og vi har mulighet til å kommunisere både på Hangout og via kommentarer. Studentene bruker også Googles bloggene, gamle blogger.com som er kjøpt opp av Google. Studentene legger ut spørsmål i gruppen (som er deres klasserom) og lenker til blogginnleggene. De er mye mer aktive her enn de var på Fronter. Og de deler MYE. Her ser du en tråd.

tråd

Når jeg legger ut meldinger kan jeg bruke # og da kan vi søke på dette senere når gruppen blir stor og uoversiktelig. Alt som legges ut i gruppen legges øverst og så fylles det på – derfor må vi ha mulighet tll å søke både med # og sortere med kategorier. Se # og bokmerket mitt innlegg har fått under. Vil jeg at noen skal «tagges» i teksten kan jeg for eksempel som her +Torbjørn og han dukker opp automatisk og han vil få en melding.

DKL

Under navnet mitt i bildet over ser dere det står DISKUSJON i svak skrift – det er en kategori. Det har vi nå endelig fått orden på. Ved å holde musa over et allerede skrevet innlegg kan vi velge en ny kategori – om innlegget lå i feil kategori. En kan lage en haug av dem og jeg har valgt disse (pr.nå):

Skjermbilde 2014-08-22 kl. 17.29.33

Fordelen med Google er at vi også får masse flott verktøy! Du kan lese litt mer om organisering her.

verktøy

I Google Docs kan vi veilede direkte i dokumentene, gjennom kommentarer (se bildet under) og det er en egen chat for de som samarbeider om dokumentet.

Skjermbilde 2014-08-22 kl

Vi har laget en presentasjon gjennom Hangout hvor vi forteller om vår bruk av G+ som klasserom.  Her hører du også vår tidligere student Hanna – hvordan hun mener at dette har fungert.

Du kan også se vår presentasjon på canva.com (forøvrig en flott applikasjon!)

