Stikkord

,

Facebook Home

Wired.com skriver om den delen av mobilmarkedet som så langt har floppet mest –  selve appen. Faktisk ser app-laging ut til å være en håpløs kamp om penger: Med mer enn 1,4 millioner apps tilgjengelig er det utrolig vanskelig å tjene på disse. Men nå er det kommet noe nytt.

I april, da Facebook endelig avduket sitt hemmelige mobile prosjekt, var det en stor nedtur for mange som trodde Facebook skulle lage ny telefon eller eget OS. Produktet, Facebook Home, var bare et sett med programmer som kjørte på toppen av Android. «Det er jo bare en startskjerm!» klaget journalister.

Men Facebook Home viser seg å være en hel masse mer enn det. Tenk på det som en «apperating system»-en programvareplattform som sitter mellom operativsystemet og programmene som fanger en enorm andel av brukerens oppmerksomhet. Facebook er ikke det eneste store selskapet som har utviklet dette. Amazon og Dropbox har skapt plattformer som setter dem og ikke OS i sentrum av brukerens smarttelefon. Og dette endrer hele mobilbruken. Apperating systemer vil hjelpe smarttelefoner og nettbrett i å nå nisjepublikumet, tillate folk å bruke sine mobile enheter mer effektivt, og å tjene som laboratorier for nye operativsystemfunksjoner. Fremfor alt bør de gjøre Apple og Google veldig nervøse. Begge har satset stort på å eie OS.

Facebook Home er bygget på toppen av Android, men det er virkelig en fullskala makeover av plattformen som setter sosiale forbindelser som Facebook først. Brukerne får en endeløs feed av bilder og statusoppdateringer direkte på sin skjerm, pluss «chat» som lar dem tekste med mennesker uten å avbryte andre apps de kjører samtidig. Og det er ikke bare nerdete ting som blir skjøvet tilbake: Startskjermen er reservert for Facebook-innhold, Facebook Messenger og noe grunnleggende app-navigasjon. Googles-apps og de fleste Android-apps er forvist til et sted lenger bak.

Med Facebook lett tilgjengelig på toppen er det mindre sannsynlig at  brukerne vil gå til konkurrerende programmer som Google+ og Google Voice. Facebook Home representerer en heftig dose av anti-Android. Dette er en glimrende forretnings finte: Google har brukt milliarder av dollar på Android, men nå har Facebook stjålet kundeopplevelsen rett foran nesa på dem!

Amazon har tatt denne typen geriljakrig et skritt videre med Kindle Fire e-reader. Faktisk ser Facebook Home Google-vennlig ut i forhold til Fire. Dette er et apperating system som nekter Googles digitale butikk, nettleser og e-postklient fra Googles eget OS, og erstatte dem med Amazons alternativer. Amazon selv modifiserte Android slik at brukeren ikke kan installere alle standard Android-apps, bare en liten undergruppe er tilgjengelig i Amazon Appstore. Google taper både annonseinntekter og på salget i Google Play-butikken.

Dropbox graver ut en egen stor nisje for seg selv. Med Dropbox om bord, kan de andre apps synkronisere sine data over Internett til en delt mappe og deretter lese tilbake data fra den samme mappen. Det betyr at du kan starte et dokument på iPad hjemme, justere den på din iPhone fra toget, og ende opp på din Windows-PC på kontoret, uten å måtte sende kopier av filen rundt.

Når programmet er installert, blir Dropbox en stor del av hva du gjør på telefonen din, den kan ikke ta over startskjermen som Facebook Home, men den skaper sitt egen system for alle filene dine, som normalt vil bli delt ved hjelp av innebygde apps. Dropbox gjør det også så fristende å forbli inne i sin app, fordi den har sitt eget fotoalbum og kan åpne Microsoft Office-dokumenter, PDF-filer og HTML-filer. Og Dropbox har planene klare til å bli enda kraftigere: selskapet har de siste tre månedene kjøpt en e-post, en fotoorganiserings enhet, og en online musikk enhet.

Apple har lansert en konkurrerende tjeneste som heter iCloud og bygget det inn i hver enkelt iPhone og iPad. Men de har ikke klart å riste av seg Dropbox. I stedet klager brukere som har omfavnet Dropbox over at iCloud er for kompleks og har en håpløs synkroniseringsprotokoll og Apple-kunder fortsetter å betale $ 99 i året for Dropbox abonnementer.

Fordi apperating systemer undergraver målene i OS, er det mulig at Apple og Google til slutt vil slå ned på dem. Den dagen Facebook Home ble lansert, ble Zuckerberg spurt gjentatte ganger om Google kan prøve å blokkere programvaren. «Det er teoretisk mulig at de går tilbake på sin forpliktelse om åpenhet, men jeg tror ikke de vil» sa han. Men tapt fortjeneste har en tendens til å undergrave at prinsippene blir fulgt, så det er mulig at Zuckerberg en dag kan at finne Home er blitt hjemløs.

Apperating systemer vil ikke komme til å sette Google eller Apple ut av business. Men de representerer en spennende ny plattform!

Les mer her: http://www.wired.com/business/2013/06/ap_apperating/

Advertisements