Stikkord

, ,

Har du tenkt over hva som blir lagret om deg? Før da jeg var yngre husker jeg det raste en debatt om personnummer: hvem skulle få lov til å be om det? Husker jeg reagerte kraftig da jeg fikk et bankkort med hele personnumeret på!

I dag?
Nei i dag går jeg rundt med mobil i lomma. Og da vet teleselskapene dette om deg:

http://www.nernett.no/web/?do=article&id=20797 (se filmen den er skikkelig guffen)

I tillegg så finnes det opplysninger om deg i utallige kilder som internet (alle former for bruk) mobil, bankkort inkl alle slags kort man bruker, rabattkort, TV-kort, bilkjøring (bompasseringer/fartskameraer), båtbruk over en viss størrelse, millioner av webcameraer osv.

Nå kommer Datalagringarkivet. Fint for polititet – men kanskje ikke like fint for oss? I tillegg er det veldig omdiskutert.

Du finner det du trenger her. Dette er datalagringsdirektivet. Verd å kunne litt – selv for fotfolket 🙂

