Stikkord

, , ,

Bilde

Bildet over laget jeg da jeg var ansatt ved Høgskolen i Vestfold. Jeg trengte en illustrasjon til et foredrag om IKT i barnehagen. Utgangspunktet var dette:

Bilde

Og et bilde jeg fant av ei jente på en gratis fotoside. (Finner det selvsagt ikke igjen nå!)

Det er lov å lage egne bilder fra bilder man har funnet. De må endres en god del før man kan si at det er ditt. Og jeg syns jo at jeg hadde endret det ganske bra – men beholdt ideen med en annen mening.

Og bildet har blitt tatt godt i mot 🙂 Ved å gå inn på Google Bilder kan man laste opp et bilde og se om andre har brukt det samme bildet og gjett hva jeg fant 🙂

Bilde

Last opp bildet ditt med det lille kamera på søkelinjen. Så vil Google gi deg følgende:

Bilde

Det er til og med utlendinger som bruker bildet mitt nå…tidligere fant jeg bildet på en utenlandsk mobilleverandør (!) men det er nå tatt bort.

Bilde

Og dette er selvsagt helt greit for meg – jeg syns det er morsomt at andre liker bildet mitt og finner det meningsfylt å bruke det. Men er det greit at de bruker bilder som du kanskje har brukt masse tid på å lage eller et foto du har tatt for å selge? Da må du bruke CC! 

Bildegjenkjenning kan også brukes hvis du leter etter bilder som ligner. Du kan søke bare på pyramider eller du kan søke etter personer som ligner deg – om du har lastet opp et bilde av deg selv 🙂 og det er jo alltid morsomt!

Bilde

Du finner tjenesten ved å gå til Google Bilder

Google bilder

Klikk på det lille fotografiaparatet.

Skjermbilde2

Velg den fila du vil bruke fra din datamaskin eller legg inn en nettadresse.

