Av og til oversetter jeg blogginnlegg, ikke fordi jeg er så god på engelsk – men fordi jeg er middels god! Skal jeg forstå til fulle hva som er budskapet med blogginnlegget må jeg inn i tekste, oversette og tenke. Og gjerne overføre budskapet til ”min verden”.

Nå har jeg jobbet litt med blogginnlegget ”Don’t Tell Me You Don’t Have Time ” skrevet av Bredan Howe – fordi jeg opplever at litt for mange rundt meg påstår de ikke har tid. Noe jeg mener er tull. Man har tid til det man prioriterer!

Bilde

Jeg erklære krig mot uttrykket «Jeg har ikke tid!»

Hvis du noen gang bruke dette uttrykket, eller en variant av det, vil jeg tro to ting om deg:

  • Du er ikke så ansvarlig som du bør være
  • Du er dårlig på tidsledelse

Tøff medisin? Vel, la meg forklare hvorfor jeg tenker sånn, og hvorfor det er så viktig at man aldri bør bruke dette uttrykket.

Alle har de samme 24 timene i døgnet, enten du er Bill Gates eller en søppelmann. Det hele bunner i hvordan DU bruker tiden og du står ansvarlig for det.

Effektiv tidsledelse er å stadig ta effektive beslutninger for å styre tiden mot de aktivitetene som er viktigst for å nå målene dine.

Hvis du sier «Jeg har ikke tid til å gjøre det,» legger du skylden på noe annet. For i virkeligheten valgte du å gjøre noe annet i stedet, og du må være klar over et du er ansvarlig for den beslutningen.

Hvis din beslutning er å tilbringe mer tid med familien din eller å se på fotballkamp, ​​så er det ingenting galt med det, bare være klar over at du er ansvarlig for avgjørelsen du da har gjort.

Til tider blir jeg frustrert over personalet og da har jeg fortalte dem at hvis du ikke når dine mål for uken vil jeg at du skal si følgende til meg:

«Jeg bestemte meg for at alt annet enn det du spurte meg om å gjøre var viktigere i de 40 timene jeg var på jobb i forrige uke.»

Hardt? Vel, det er å synliggjøre et poeng. Jeg er lei av folk som påstår at de ikke har kontroll over sine dager eller uker. Vi har alle tonnevis av avbrudd og distraksjoner. Du må forstå at hvis du ikke får noe gjort, har du tildelt en høyere prioritet til det andre du gjorde.

En av de viktigste tingene en vellykket person kan mestre er tidsledelse. Men du vil aldri bli vellykket, med mindre du aksepterer at du er ansvarlig for hvordan du selv bruker tiden din.

Den andre delen av dette er å sørge for at du har klare mål. Du trenger å vite hva dine mål er i kvartalet, måned, uke og dag for å ta effektive beslutninger om hvordan du bruker tiden din. Hvis du har klare mål vil du måle alle oppgaver mot dette. Så når noen kommer til deg og ber deg om å gjøre noe, vil du måtte måle den oppgaven mot hva du trenger å få gjort denne dagen, pluss en liste over andre ting du også trenger å gjøre. Hvis du ikke har klare mål, kan du ende med å gjøre hva alle spør deg om å gjøre, fordi det haster for dem. Eller du kan tilbringe hele dagen med å svare på e-post og å slukke branner. Når du da kommer til slutten av dagen innser du at du ikke har fått gjort noe.

Jeg har funnet ut at jo mer jeg fokuserer på å administrere min tid for å nå mine mål, jo mer tvinger det meg til å finne ut hvordan jeg kan gjør mer i den begrensede tiden jeg har hver dag.

Det hele starter med ALDRI å si «Jeg har ikke tid til det.» Så her er en utfordring til deg: Neste gang noen spør deg om du har gjort noe, hold deg for god til å si «Nei, jeg har ikke hatt tid til å gjøre det.» Det kan være litt vanskelig, men jeg er sikker på at du kan gjøre det. I stedet sier du noe sånt som «Jeg har ikke gjort det ennå» eller «Jeg ønsket å gjøre noe annet før jeg gjorde dette.» Jeg kan garantere at du vil føle deg mye bedre og du vil føle at du har mer kontroll.

Ved å eliminere «Jeg har ikke tid» fra vokabularet ditt er du blitt mer ansvarlig og du tvinger deg selv til å bli bedre på tidsledelse. Sjansen for at du lykkes er mye større!

En av de viktigste tingene en vellykket person kan mestre er tidsledelse. ~ Brendan Howe

