Stikkord

, , , ,

Hva skjer med opphavsretten din når du legger ut et bildet på Facebook, Twitter eller Instagram? En opphavsrett til et fotografi tilhører generelt deg som har tatt bildet, med mindre det foreligger en avtale om det motsatte eller fotografiet er tatt som en del av jobben din. Bilde kan også forståes som film. Som eier av opphavsretten, eier du de eksklusive rettigheter til å vise, kopiere, bruke, produsere og distribuere ditt eget verk. Som eier av fotografiet, har du rett til publisiteten bildet kan få – som lar deg få betalt for kommersiell bruk av ditt navn, bilde eller stemme. Men hva skjer når du bestemmer deg for å legge et bildet ut på Internett på Facebook, Twitter (med Twitpic) eller Instagram? Bilde Når du legger ut bilder på Facebook og Twitter gir du nettstedene en lisens til å bruke dine bilder hvor og når som helst – som DE ønsker. Og om ikke dette er nok så gir du andre rett til å bruke bildene dine også. Selv om du fortsatt «eier» fotografiet, gir du de tillatelse til å bruke fotografiet gratis og du gir dem rett til å la andre bruke bildet også! Dette betyr at ikke bare kan Twitter, Twitpic og Facebook tjene penger på fotografiet eller videoen (ellers et brudd på opphavsretten), men disse selskapene gjør også en kommersiell gevinst ved å lisensiere dine bilder. Facebook Under Facebooks gjeldende vilkår (som kan endres når som helst), står det at ved å publisere dine bilder og videoer på nettstedet, gir du Facebook «en ikke-eksklusiv, overførbar, underlisensierbar, royalty-fri, verdensomspennende lisens til å bruke alt innholdet som du legger ut”. Denne lisensen slutter når du sletter innhold eller kontoen, med mindre innholdet er delt med andre, og de ikke har slettet det. Legg merke til ordene «overførbar, underlisensierbar, royalty-fri, verdensomspennende lisens”. Dette betyr at Facebook kan lisensiere innholdet ditt til andre, gratis uten å innhente noen annen godkjenning fra deg! Du bør være oppmerksom på at når bildene eller videoene er delt på Facebook, kan det være umulig å slette dem fra Facebook, selv om du sletter innholdet eller avslutte kontoen (innholdet finnes fremdeles på Facebooks servere og de kan ha backup). Så selv om du trekker ditt samtykke til bruk av bilder på Facebook, bør du også huske på at hvis du deler dine bilder og videoer med Facebook-applikasjoner, kan disse programmene ha sine egne vilkår og betingelser for hvordan de bruker ditt rettighetsmateriale. Du bør lese alle Facebooks vilkår for å sikre at du ikke godtar noe som du ikke ønsker å ha skje. Twitter Twitters bildedelingstjeneste, Twitpic, oppdaterte sine vilkår for bruk 10. mai 2011. Ved å laste opp innhold til Twitpic, gir du «Twitpic tillatelse til å bruke eller distribuere innhold på Twitpic.com eller tilknyttede nettsteder.» Du gir også «Twitpic en verdensomspennende, ikke-eksklusiv, royalty-fri, underlisensbar og overførbar lisens til å bruke, reprodusere, distribuere, lage avledede verk av, vise og utføre innhold i forbindelse med tjenesten og Twitpic (og dens etterfølgere og partnere).” Dette betyr at selskapet kan bruke deler eller alt materialet ditt som reklamere og de kan dele alle dine bilder i alle medieformater og gjennom alle mediekanaler. Gjennom vilkårene gir du også alle brukere av tjenesten en ikke-eksklusiv lisens tilgang til innhold ditt via tjenesten, og de kan bruke, reprodusere, distribuere, vise og utføre ditt innhold gjennom tjenesten. Denne lisensen opphøre innen en forretningsmessig rimelig tid etter at du har fjernet eller slette dine bilder fra tjenesten. Men vær klar over at enhver underlisens av Twitpic fortsatt kan være evigvarende og ugjenkallelig. Twitpic / Twitter er trolig mer problematisk enn Facebook – De kan selge dine bilder og videoer hvis de vil! 1) Bildet ditt kan brukes over hele Internett. I tillegg kan bildene og videoene brukes i bøker, magasiner, filmer, TV-programmer og plakater uten at du får en krone! 2) Twitter kan lage avledede verk fra dine ting. Et bearbeidet design er noe som bygger på ditt arbeid (for eksempel legge videoen til et TV-show, sette ditt bilde i en montasje, etc.). og Twitpic kan fortsatt bruke dine bilder i «rimelig» tid etterpå. Hva rimelig tid ville være for å fortsette å bruke bildet ditt etter at du avslutter «lisensen» du har gitt dem er altså høyt usikkert – kanskje for alltid hvis det ville koste dem penger til å fjerne det! 3) Twitter / Twitpic kan gi andre anledning til å bruke dine bilder (og tjene penger på dem uten å betale deg) selv om du avslutter din Twitter / Twitpic-konto – rettighetene de gir til andre kan aldri bli avsluttet! Twitter har en avtale med World Entertainment News Network som tillater dem å selge Twitpics innhold uten å betale deg! Kjendiser og de som skal bli kjendiser, vær på vakt! Din rett til publisitet (f.eks din rett til å få betalt når andre bruker ditt navn) er strippet bort hver gang du legger ut bilde på Twitter! Du eller din advokat bør lese liten skrift før du legger inn bilder eller videoer på Twitter eller Facebook! Instagram Facebook endret 19. desember 2012 vilkårene for tjenesten etter sitt siste oppkjøp, Instagram. De foreslåtte endringene skal skje den 16. januar 2013. I utgangspunktet hadde Instagram en strålende idé ved å generere penger av sine medlemmer. De foreslåtte vilkårene er «For å hjelpe oss med å levere interessant betalt eller sponset innhold eller kampanjer, samtykker du i at en bedrift eller annen enhet kan betale oss for å vise ditt brukernavn, skikkelse, bilder og handlingene du utfører i forbindelse med betalt eller sponset innhold eller kampanjer, uten noen kompensasjon til deg. Hvis du er under 18 år, bekrefter du at minst én av foreldrene eller foresatte har også blitt enige om denne bestemmelsen på dine vegne.» Dette betyr at Instagram kan tjene penger fra annonsører som ønsker å bruke ansiktet eller bilder av dine kjære på en reklame i TV, på web, i magasiner, i aviser osv. Og de kommer aldri til å betale deg en krone! Enda verre, hvis du er under 18 år (som betyr at du ikke har lov til å inngå en kontrakt) gjør du en avtale om at du har bedt foreldrene om tillatelse om å godta Instagrams vilkår. Dette er ikke bare et håpløst utgangspunkt, men trosser også logikken – Instagram erkjenner at mindreårige ikke kan inngå en kontrakt, men likevel tvinger de dem til å bli enige om en kontrakt! Instagram kunngjorde i 21.12 2012 at de lettet litt på sine nye vilkår. Men en nærmere titt på deres nye vilkår for bruk er like ille. «Instagram krever ikke eierskap av innhold som du legger ut på eller gjennom tjenesten. I stedet gir du Instagram en ikke-eksklusiv, fullbetalt og royalty-fri, overførbar, lisensierbar, verdensomspennende lisens til å bruke innhold som du legger ut på eller gjennom tjenesten, underlagt personvernreglene for tjenesten. . . » Dette betyr at Instagram fortsatt kan viderelisensiere bildene dine til andre selskap for en avgift. Dette uten å betale medlemmet! Og det blir verre. For eksempel; la oss si at du la ut et bilde av en kjendis som du fant på nettet – Instagram lisensierer etter dette bildet til en annonsør. Men så blir annonsøren saksøkt av kjendisen for brudd på deres rett til privatliv – som i sin tur saksøker Instagram. Du som har lagt ut bilde må stå til ansvar overfor Instagram fordi du samtykket i å betale for alle royalties, honorarer og andre utestående fordringer da du ble medlem og la ut bildet! Så til syvende og sist – Instagram får fortsette å selge bildene dine uten å betale deg, og du kan holdes økonomisk ansvarlig i de tilfellene de blir stilt til ansvar hos sine annonsører! Orginalteksten, skrevet av en amerikansk advokat, kan du lese her: http://www.nyccounsel.com/business-blogs-websites/who-owns-photos-and-videos-posted-on-facebook-or-twitter/

 overvåking er jo en anne historie

Advertisements