Stikkord

, , ,

Følgende blogginnlegg er foreldet – 2012. Det ligger ute for å vise hva jeg har gjort tidligere.

I Østfold har vi 2 iPad-skoler. Dvs at vi har 2+1 klasser. En klasse på Helse og Omsorg og 2 klasser på studiespesiealisering. Valget av disse var taktisk. Vi ville se om det var mulig å ha fullverdig skole uten Officepakka på studiespesialisering. De har som kjent mye tekst. Og vi ville se om HO før HS kunne nyttiggjøre seg denne nye tekniske dupeditten. I tillegg ville vi se om det var mulig å endre den triste tendensen vi har hatt de siste årene ved at man «setter strøm på gammel pedagogikk».

Vi ønsket å få til en 100% digitale løsninger. Vi innstallerte AppleTV, Smartbøker og pdf-er fra forlag. Elevene fikk en kjempestor pakke med apper – langt mer enn de har rukket å se på. Dette fungerte ikke helt etter ønsket. Smart-bøkene var for «nye» og hadde en del startproblemer. AppleTV er på vårt nettver for ustabil. Men ting har gått seg litt til utover høsten og vi har fått orden på det meste.

Vi har ikke fått Volume Purchase Program i Norge enda – betyr det at vi ikke kan bruke Configurator enda. Men i følge Atea og Apple Norge er den ikke langt unna. Vi håper på allerede til neste skole år 13/14. I år har vi løst det med 10 apper pr iTuneskonto som ØFK eier. Elevene har sin egen iTuneskonto de er pålogget til vanlig. Når de skal hente en ny app logger de av og logger på skolenskonto. Elevene laster ned fra vår ØFK-iTuneskonto som er tom for penger og kredittkort. Da har en lærer kjøpt et app og de kan laste ned denne på sin egen iPad. Litt klønete i lengden, men fungerer helt greit.

RIKT har satt opp alle iPaddene for oss og tanken dem slik at vi slapp dette ved skolestart. Dette har fungert veldig bra, men vi har vel strengt tatt betalt for litt for mange apper enn nødvendig. Lærerne bruker stort sett bare Pages, KeyNote, Bookcreator, Numbers, iThougts og noen innholdsapper.

Advertisements