Stikkord

,

(Oppdatert desember 2013 leksjon: Innføring i Sosiale Medier for DKL102)

En bekjent av meg døde nylig, hun var under 40 år og etter hennes død fant man ut at hun var medlem av hele 12 sosiale medier. Flere i vennekretsen var forundret over det antallet, mange var ikke klar over at det var så mange sosiale medier en gang!

Over halvparten av befolkningen i Norge er nå å finne i ett eller flere digitale sosiale medier. Definisjon fra Wikipedia på Sosiale medier er medier som ved hjelp av Internett, åpner for interaksjon mellom to eller flere mennesker. Teknologien tillater brukerne å lage innhold og utveksle dette. Med interaksjon mellom brukerne menes blant annet deling, rating og tagging, eller å poste kommentarer til bilder, artikler eller annet innhold og informasjon. I Norge er Facebook størst. Den har i dag mer trafikk enn Google og dersom fjesboka var et land, ville det vært verdens tredje største! Det raskest voksende segmentet her er bestemødre, kvinner i alder 55 – 65 år. Stjernen Rihanna troner helt øverst i sosiale medier med over 81 millioner Facebook-fans og 33 millioner (2013, 25 millioner følgere i 2012), tett etterfulgt av Lady Gaga med 41 millioner følgere på Twitter, men bare 61 Facebook-fans. Disse bruker ikke mediene bare til å selge musikken de lager, de deler av sitt eget sosiale liv, med stadig posting av venne- og familiebilder. Rihanna er blitt kåret til å være blant verdens mest innflytelses rike mennesker. I Norge troner Jens Stoltenberg øverst av politikerne med over 3430 000 følgere på Facebook. Han slår alle andre politikere og politiske partier (2013). Jens har også 36 000 følgere på Twitter.

Screenshot 2013-12-29 19.21.31

Twitter er en tjeneste hvor man kan poste korte meldinger på inntil 140 tegn. Ofte også kalt mikroblogg. Twitter har passert en halv milliard brukere, den raskest voksende sosiale tjenesten i 2013. For mange er det nok overraskende at en av de største sosiale mediene i verden er Wikipedia. Nettstedet er gang på gang kåret som det mest oppdaterte leksikonet i verden. Mennesker fra hele verden deler informasjon og kunnskap. Den er blitt vår felles hukommelse og informasjonsbase. Nest størst sosiale mediet er YouTub. Foruten å være en filmdelingstjeneste er den også verdens nest største søkemotor etter Google. Du finner enorme mengder bruksanvisninger og ikke minst private filmer. Gamerne er en stor brukergruppe, ofte gutter. Her deler de filmer fra sine egne ‘hits’ og ‘batles’ i egne kanaler. Vi vet at 80 % av alle selskaper i næringslivet bruker sosiale medier i sin rekruttering og hele 95 % av disse bruker LinkedIn. Dette har fått store konsekvenser for jobbmakedet. LinkedIn har nå over 926 000 (des.2013) norske brukere og er det mediet som vokser raskest i Norge. Og det er kanskje ikke så rart med tanke på jobbmuligheter og den yngre generasjonen som er på vei ut i markedet som jobbsøkere. Blogg er en ordsammen-stilling av web og logg. Dette er ofte en subjektiv tekst, temasamling av tekster eller politiske kommentarer. Blogg har mulighet for kommentarer fra lesere, abonnement, meldinger og lenking. Mange journalistene har tatt i bruk blogg til å skrive kronikker og kommentarer, de stilles litt friere i teksten enn i den ellers så strenge nyhetsartikkelen. Rosabloggerne har inntatt Norge med storm! Dette er et jentefenomen. De legger ut bilder av ting de gjør, liker, har på seg og det de mener i saker og ting. En moderne jentdagbok. Det finnes over 200 millioner blogger og 34 % av dem kommenterer produkter og merkevarer. Når man vet at 78 % av oss forbrukere stoler mer på anbefalinger fra andre forbrukere så forstår vi hvilken kraft disse bloggene har! Nyeste nå er Pintrest med sine 50 millioner brukere (desember 2013). Pinterest er ganske enkelt en visuell lenkesamling. Det enkleste er kanskje å se for seg en tradisjonell oppslagstavle, der du kan vise fram alle de morsomme, fine, eller sære bildene du har funnet på nettet. Du kan samle alle dine oppslag i forskjellige tavler. Det er legg å lage en tavle for oppskrifter, eller en tavle for strikkeoppskrifter osv. Biip.no er et norsk tradisjonelt sosialt nettverk, ikke ulik Facebook med profiler, spill, meldinger osv. Gjennomsnittsalder er rundt 21 år. De har rundt en halv million brukere og er det nest største nettsamfunnet i Norge. Gaysir er et norsk nettsted som har homofile og bifile som hoved­målgrupper. Gaysir var et av Norges første nettsamfunn (etablert 2000), og har om lag 50 000 brukere. Her kan man oppretter profiler, delta i diskusjonsgrupper og sende meldinger, bilder, og smilefjes til andre brukere. Medlemmene kan også skrive blogg og opprette fotogallerier. Aldersgrensen for medlemskap er jamført med den seksuelle lavalder på 16 år. I blant er en «liker»-knapp alt som skal til. Planen var å lage et bra tegneprogram for Ipad og web. Doodle.ly kom på web sommer 2011, mens førsteutkastet av Ipad-appen kom i februar 2012. Nå er den blitt oppdatert med liker-knapp og noen flere sosiale funksjoner. Dermed våknet teknologipublikasjonene Mashable og Techcrunch. Nå tror begge at Doodle.ly kan bli et stort sosialt medie. Instagram er en app som har blitt veldig populær. 670 000 norske brukere (des.2013). Denne har du på telefonen eller iPaden og du kan ta bilder «on the go» ikke ulikt det vanlige kameraet du har der fra før. Men nå får du noe mer! Du kan bli venner med andre på Instagram, følge ukjent, like og kommentere. Denne har direkte link til Mail, Facebook og Twitter slik at når du publiserer bildet kan du velge hvor det skal legge seg umiddelbart. SnapChat er også en fototjeneste, men her forsvinner bildet etter 10 sekunder. Hver dag sendes 50 millioner snapchatbilder mellom folks mobiltelefoner. Ungdom i alderen 13–24 år er den største brukergruppen hos Snapchat. Du kan lese mer om disse to tjenestene på barnevakten. DeviantArt et et sosialt nettsted som har vært populært lenge. Her deler brukerne sine produksjoner  via sin profil, liker og kommenterer hverandre. Dette er nettstedet for de kreative. Viktig delingssted for alt fra designere til skoleelever. Her kan man som flere andre steder selge sine produkter. Flere og flere sosiale nettsteder har en enkel form for salgsmuligheter. Pinterest, Facebook og ikke minst Etzy og den norske Epla. De to siste har som hovedmål å selge, men de fungerer like godt som sosiale nettverk. På internett har vi hatt diskusjonsforum i mange år. Det er nettsteder hvor man kan diskutere ulike spørsmål i åpne eller lukkede fora. Her får du som regel opprette en profil og møter likesinnede. I skolesammenheng er vi ikke ukjent med veggavis. Det er vel nettopp derfor Wiki er blitt så populært. Disse (finnes mange) bruker samme teknologi som Wikipedia. I Norge er det mange som bruker WikiSpaces. Det er en webside hvor personer enkelt kan samarbeide om å produsere multimedia-innhold, lenke hverandre, diskutere og ha egen profil. Slik kunne jeg ha holdt på i lange tider. Det er utallige sosiale nettsteder. Steder å finne nye partnere har vært på nett i «alle år». Mange har blitt lagt ned og nye er kommet til. Sosiale møteplasser er flyttet fra gatehjørnet og kafeer til det digitale rommet med alle de mulighetene og utfordringene dette bærer med seg. Men det viktigste er demokratiseringsprosessen som har skjedd. Den arabiske vår hadde kanskje ikke sett ut som den gjorde om ikke deltagerne hadde kommunisert gjennom sosiale medier. Den vanlige mannen i gata har fått en gyldne mulighet til å få et pulikum som han har grepet begjærlig, med de utfordringene dette gir.

Kilder

http://www.nettredaktor.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=2463 http://www.halogen.no/tjenester/losninger/sosiale-medier/norske-brukere-i-sosiale-medier/

http://p3.no/musikk/storst-pa-sosiale-medier/ http://www.kbnn.no/arena_vaar_2010/2010/mai/hva_er_sosiale_medier_/120http://no.wikipedia.org/wiki/Sosiale_medier

http://www.dinside.no/889741/pinterest-stedet-du-skal-vaere-i-2012

Vintage-social-media

Advertisements